Pelikulttuuri

Digitaalinen pelikulttuuri

Pelikulttuuri ei ole vain pelkkää pelejä ja pelaamista. Digitaalisen pelikulttuurin laajuutta ja moninaisuutta voi raottaa ohessa olevan materiaalin avulla. Materiaaleissa on käsitelty pelikulttuuria yleisesti, asiaa on myös kilpapelaamisesta sekä pelitapahtumista.

 

Luento, Henri Virtanen, Pelitalo, 3.5.2014
Pelit harrastuksena
Mitä pelaaminen merkitsee nuorelle? Henri Virtanen avaa nuoren näkemystä peleistä ja siitä kuinka nuori kokee pelit ja pelaamisen. Entä mitä aikuisen tulisi huomioida silloin kun jälkikasvu pelaa?

Luento, Mia Meri ja Niina Pesonen, Nörttitytöt ry, 3.5.2014
Pelien kasvattamat
Luennossa kerrotaan hieman tunnuslukuja pelaamisesta sekä erilaisia kokemuksia pelien parissa.

Luento, Erkki Hentonen, Pelitalo, 21.11.2013
Digitaalisen pelaamisen kulttuurista
Pelit eivät ole kaikki samanlaisia, eivätkä ole pelaajatkaan. Pelaajan maailmaa ja erilaisia pelejä avaava luento.

Blogi-kirjoitus, Erkki Hentonen, Pelitalo, 23.9.2013
Vaikuttavaa pelaamista
Kirjoitus mietiskelee pelien merkitystä kokemusten tuojana sekä kulttuurisena välineenä ja muotona.

Luento, Sonja Ängeslevä, Igda ry, 5.11.2013

Johdanto digitaaliseen pelikulttuuriin

 

Kilpapelaaminen

Digitaalisten pelien pelaamisen taidoissa myös kilpaillaan. Kilpapelaaminen kasvattaa nopeasti suosiotaan nuorten keskuudessa. Suomessa on myös muutamia kilpapelaamisen ammattilaisia. Useimmiten kyse on kuitenkin harrastustoiminnasta, jossa sekä seurataan muita kilpaa pelaavien pelejä, analysoidaan erilaisia pelistrategioita, osallistutaan kilpapelitapahtumiin ja järjestötoimintaan.

Luento, Jaakko Markkanen
Elektroninen urheilu Suomessa ja maailmalla”
Luennossa avataan elektronisen urheilun eri puolia sekä kulttuuria sen ympärillä.
Mitä on elektroninen urheilu ja mikä sen merkitys on? Kuinka elektroninen urheilu näyttäytyy Suomessa ja millä tavalla sitä edistää SEUL ry (Suomen elektronisen urheilun liitto). Vertailua Suomen ja muun maailman välillä elektronisen urheilun saralla.

 

Yhdistystoiminta kilpapelikulttuurissa

Videolla Mikko Rauhala (Porin taistelupelaajat ry) kertoo yhdistystoiminnan alkusysäyksestä sekä yhdistyksen tavoitteista. Lisäksi Mikko kertoo näkemyksiään elektronisen urheilun osalta.

 

Kilpapelaajien haastatteluja

Videolla kilpapelaajat kertovat, kuinka elektroninen urheilu eroaa tavallisesta pelaamisesta, mitä se pelaajalta vaatii ja mitä kaikkea se antaa kilpapelaajalle itselleen.

 

Peligenret

Pelejä jaotellaan pelin sisällön ja tyylin mukaan erilaisiin luokkiin, genreihin. Selkeä esimerkki voisi olla vaikkapa ajopelit. Ajopeleiksi kutsutaan kaikkia pelejä, joissa ajetaan jollain kulkupelillä kilpaa tai ennakkoon määrättyjä tehtäviä. Ajoneuvot voivat vaihdella nykyaikaisten mopedien kautta vanhanaikaisiin höyryjuniin tai futuristisiin avaruusaluksiin. Sisältö voi vaihdella paljonkin, mutta perusidea eli ajaminen, pysyy samana.

Peligenrejä on vaikka kuinka paljon, mutta kilpapelaamisessa on selkeästi tiettyjä suosittuja genrejä.
Linkeistä pääset tutustumaan hieman yksityiskohtaisemmin SEUL ry:n laatimiin esittelyihin suosituimmista kilpapelaamisengenreistä. Alla olevissa videoissa on esitetty neljä erilaista peligenreä.

SEUL ry peligenret

 

Taistelupelit

FPS/Pyssypelit

Tanssipelit

RTS/Strategiapelit

 

Onko pelaaminen urheilua?

LanTrek ry:n järjestämä paneelikeskustelu LanTrek 2014-tapahtumassa kilpapelaamisen statuksesta. Mukana keskustelemassa:
– Jyväskylän eSports-seuran puheenjohtaja, Timo ”renemesis” Tarvainen
– SEUL ry puheenjohtaja, Tuomas ”althalus” Velling
– Juontaja, entinen SEUL ry puheenjohtaja Teemu ”wabbit” Hiilinen
– Ammattilaispelaaja, ENCE eSportsin Counter-Strike:Global Offensive joukkueen kapteeni, Joona ”natu” Leppänen

 

Pelitapahtumat

Digitaalisten pelien harrastamiseen kuuluvat olennaisesti erilaiset pelitapahtumat, kuten peliturnaukset, lähiverkkotapahtuman (lanit) sekä pelinkehitystapahtumat. Pelikulttuurin yhteisöllisyydestä ja aktiivisuudesta saa hyvän kuvan  tutustumalla pelitapahtumatoimintaan.

 

Pelitapahtuman järjestäminen

Mitä kaikkea pelitapahtuma voi olla ja mitä se voi pitää sisällään? Erkka Jouste avaa asiaa järjestäjän näkökulmasta. Erkka kertoo pelikulttuurin vaikutuksesta pelitapahtumiin sekä tapahtumaa järjestävistä tai siihen osallistuvista tahoista.

 

Omien lanien järjestämiseen, tapahtumajärjestäjän käsikirja

Tapahtumajärjestäjän käsikirja on tarkoitettu selkeäksi oppaaksi LAN-tapahtuman järjestämiseen. Kirjasta löytyy ohjeita niin pienestä kuin vähän isommastakin tapahtumasta haaveilevalle järjestäjälle. Oppaassa on hyödyllinen muistilista LAN-tapahtuman kannalta olennaisista asioista.

Tapahtumajärjestäjän käsikirja

 

Pelitalo Assembly Summer 2012 -tapahtumassa

Timelapse -video neljästä päivästä Suomen suurimmassa pelitapahtumassa. Tapahtumissa näkyy mm. Pelitalon pisteen rakennus, toiminta tapahtuman aikana sekä Pelitalon pisteen purku.

 

Millenium GAME JAM LAN 2014

Monimuotoisesti pelikulttuuria tarjoilleen tapahtuman esittely

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *